Työn muutoksiin sopeutuminen

Mistä on kyse?


Onko työurasi sisältänyt paljon stressaavia muutoksia? Kaipaatko mielenrauhaa epämääräiseen tilanteeseen? Tämä materiaalipaketti antaa sinulle tutkimukseen perustuvat käytännön vinkit muutoksessa toimimisen helpottamiseen. Materiaalipaketti antaa vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaiset työhön ja itseen liittyvät tekijät vaikuttavat muutokseen reagoimiseen?
  • Kuinka tunnistaa muutokseen liittyvät toiminta- ja ajatusmallit?
  • Miten lisätä muutokseen sopeutumisen kannalta itselle hyödyllistä toimintaa?
  • Mitä ovat voimavarapyramidi ja uupumussuppilo muutostilanteissa?
  • Kuinka pitää huolta omasta jaksamisesta jatkuvassa muutoksessa?
  • Millaisilla helpoilla arjen keinoilla lisätä omia voimavaroja muutoksessa?


Zeneraattorit tarjoaa sinulle tiiviit ja tutkimuspohjaiset tietoiskut työn muutoksiin sopeutumiseen vaikuttavista asioista. Tietoiskuihin tuovat käytännönläheisyyttä esimerkkitarinat, joiden rakentamisessa on hyödynnetty Rautatievirkamiesliiton hyvinvointipaketin pilottihenkilöitä. Materiaali sisältää helppoja käytännön harjoituksia vireystilan säätelyyn muutostilanteissa sekä antaa vinkkejä muutoshuolista irrottautumiseen ja voimavarojen lisäämisee

Tervetuloa mukaan kehittämään omaa jaksamista muutoksessa!

Mitä materiaalipaketti sisältää ja kuinka käyttää sitä?

Mukana on webinaarisisältö ja Kolmen viikon kokeilu -ohjelma. Suosittelemme käymään ensin läpi webinaarin ja sen jälkeen aloittamaan kokeiluohjelman. Halutessasi voit kuitenkin hypätä suoraan kokeiluun. Kolmen viikon kokeilusta saat parhaan hyödyn käymällä koko ohjelman läpi, mutta sinulla on mahdollisuus myös poimia yksittäiset suosikkiharjoitteesi käyttöön.

Materiaali jää pysyvästi käyttöösi, joten voit palata sen pariin aina halutessasi. Kolmen viikon kokeilunkin voi hyvin toteuttaa useampaan kertaan ja vaikka vaihdella harjoituksia eri kerroilla. Tutkitusti parhaat tulokset jaksamisen pitkäaikaisessa tukemisessa tulevat, kun käyttää ohjelmassa harjoiteltavia taitoja jatkuvasti arjessa.

Webinaaritallenne ja webinaaridiat

  • Aiheesta järjestetään webinaari 7.2.2018 klo 18, ja tämän jälkeen voit katsella tallennetta sinulle sopivaan aikaan.
  • Webinaaritallenteessa Zeneraattoreiden psykologit antavat tiiviitä tietoiskuja ja käytännön vinkkejä teemaan liittyen höystettynä esimerkkitarinoilla.
  • Webinaaridiat voivat auttaa webinaarin seuraamisessa ja parhaan hyödyn sisällöistä saat katsomalla webinaarin. Dioja voit käydä kuitenkin läpi myös itsenäisesti.

 

Kolmen viikon kokeilu -ohjelma

  • Kokeiluohjelma esittelee erilaisia käytännön harjoitteita ja vinkkejä, joilla aloittaa jaksamista tukeva muutos omassa arjessa. Harjoitteet perustuvat tutkimustietoon ja ne on valittu niin, että harjoitteiden tekeminen on mahdollista erilaisissa vuorokierron vaiheissa.
  • Kokeiluohjelmassa on huomioitu Rautatievirkamiesliiton jäsenkyselyssä esiin nousseet toiveet erityyppisistä harjoituksista. Mukana on äänitteitä, kirjallisia pohdintatehtäviä ja arjen kokeiluja, jotka voi toteuttaa ilman erityisempää materiaalia. Kokeilun lopussa on myös vinkkejä, mistä saada lisätietoa aiheesta, jos haluaa syventyä teemaan enemmänkin.
  • Tämän kokeiluohjelman teemat ovat
    • Vireystilan säätely muutoksessa
    • Irti muutoshuolista
    • Lisää voimavaroja
  • Kustakin teemasta esitellään 1 harjoitus/viikko. Voit valita kultakin viikolta tietyn harjoituksen käyttöön ja toistaa sitä koko viikon tai kokeilla vaikka kaikkia viikon harjoituksista.
  • Tämän kokeiluohjelman oheismateriaaliin kuuluvat
    • Ajatuksesta irrottautuminen -äänite
    • Ajatuskarnevaali-äänite
    • Mielipaikkaharjoitus-äänite
    • Minä ja työn muutos -lomake
  • Oheismateriaalit kuuluvat harjoituksiin, jotka esitellään kokeiluohjelman aikana. Näitä harjoitteita voit halutessasi käyttää myös itsenäisesti. Esimerkiksi äänitteet voivat auttaa huolista irrottautumisen harjoittelussa erilaisissa tilanteissa.

 

Webinaarisisältöön

Kolmen viikon kokeilu -ohjelmaan