Unenhuolto vuorokierron aikana

Mistä on kyse?

Kaipaatko parempia unia ja pirteämpää oloa? Tämä materiaalipaketti antaa sinulle tutkimukseen perustuvat käytännön vinkit unenhuoltoon vuorokierron eri vaiheissa. Materiaalipaketti antaa vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuinka vuorotyö vaikuttaa nukkumiseen ja univaikeuksiin?
  • Millaista on unta tukeva palautuminen ja kuinka sitä voi edistää omassa arjessa?
  • Kuinka auttaa itseä rentoutumaan ja rauhoittumaan nukkumista varten eri vuoroissa?
  • Millä käytännön keinoilla laittaa oma unihygienia kuntoon?
  • Miten mielen toiminta vaikuttaa univaikeuksien kehittymiseen?
  • Kuinka purkaa unta haittaavat mielen mallit kotikonstein?

 

Psykologit Sanna Kinnunen ja Hanna Markuksela tarjoavat sinulle tiiviit ja tutkimuspohjaiset tietoiskut unesta ja unenhuollosta vuorotyössä. Tietoiskuihin tuovat käytännönläheisyyttä esimerkkitarinat, joiden rakentamisessa on hyödynnetty Rautatievirkamiesliiton hyvinvointipaketin pilottihenkilöitä. Materiaali sisältää vinkit unenhuollon perusteisiin sekä käytännön harjoituksia rentoutumisen tukemiseen. Lisäksi saat keinoja unta häiritsevien mielen mallien purkamiseen.

Tervetuloa mukaan parantamaan omaa unta!

Mitä materiaalipaketti sisältää ja kuinka käyttää sitä?

Mukana on webinaarisisältö ja Kolmen viikon kokeilu -ohjelma. Suosittelemme käymään ensin läpi webinaarin ja sen jälkeen aloittamaan kokeiluohjelman. Halutessasi voit kuitenkin hypätä suoraan kokeiluun. Kolmen viikon kokeilusta saat parhaan hyödyn käymällä koko ohjelman läpi, mutta sinulla on mahdollisuus myös poimia yksittäiset suosikkiharjoitteesi käyttöön.

Materiaali jää pysyvästi käyttöösi, joten voit palata sen pariin aina halutessasi. Kolmen viikon kokeilunkin voi hyvin toteuttaa useampaan kertaan ja vaikka vaihdella harjoituksia eri kerroilla. Tutkitusti parhaat tulokset jaksamisen pitkäaikaisessa tukemisessa tulevat, kun käyttää ohjelmassa harjoiteltavia taitoja jatkuvasti arjessa.

Webinaaritallenne ja webinaaridiat

  • Aiheesta järjestetään webinaari 31.1.2018 klo 18, ja tämän jälkeen voit katsella tallennetta sinulle sopivaan aikaan
  • Webinaaritallenteessa Zeneraattoreiden psykologit antavat tiiviitä tietoiskuja ja käytännön vinkkejä teemaan liittyen höystettynä esimerkkitarinoilla.
  • Webinaaridiat voivat auttaa webinaarin seuraamisessa ja parhaan hyödyn sisällöistä saat katsomalla webinaarin. Dioja voit käydä kuitenkin läpi myös itsenäisesti.

 

Kolmen viikon kokeilu -ohjelma

  • Kokeiluohjelma esittelee erilaisia käytännön harjoitteita ja vinkkejä, joilla aloittaa jaksamista tukeva muutos omassa arjessa. Harjoitteet perustuvat tutkimustietoon ja ne on valittu niin, että harjoitteiden tekeminen on mahdollista erilaisissa vuorokierron vaiheissa.
  • Kokeiluohjelmassa on huomioitu Rautatievirkamiesliiton jäsenkyselyssä esiin nousseet toiveet erityyppisistä harjoituksista. Mukana on äänitteitä, kirjallisia pohdintatehtäviä ja arjen kokeiluja, jotka voi toteuttaa ilman erityisempää materiaalia. Kokeilun lopussa on myös vinkkejä, mistä saada lisätietoa aiheesta, jos haluaa syventyä teemaan enemmänkin.
  • Tämän kokeiluohjelman teemat ovat
    • Unenhuolto kuntoon
    • Rentoutumistaidot käyttöön
    • Mielen mallien purkaminen